Ime / Name
Crkva »Sv. Marije (Gospa od Milosta)« / Kirche zur hl. Maria (der Barmherzigkeit)
Adresa / Adresse
Grad Hvar, Šetalište put Križa 15
Lokacija / Position
Latitude: N 43,16835° Longitude: E 16,44312°
Visina / Höhe: 7 m
Katastarska čestica / Grundstücke
*486
Datum snimanja / Erfassungsdatum
28.10.2014 09:15:41
Stupanj zaštite / Schutzstellung
Z-5091, RST 205
Informacije
Izgradnja crkve franjevačkog samostana započela je kao jednobrodna građevina 1465. godine na mjestu kapele sv. Križa. Crkva je sazidana novcom skupljenim među zapovjednicima lađa koje su se našle u hvarskoj luci, kada se spasio od brodoloma Petar Superancio, zapovjednik jadranske flote. Crkva je započeta 1465. na mjestu kapele sv. Križa donacijom oficira mletačkih galija u Dalmaciji iz zahvalnosti Gospi od Milosti i prilozima građana.
Info
Der Bau der Kirche des Franziskanerklosters begann als einschiffiger Bau im Jahr 1465 an Stelle der Kapelle zum hl. Kreuz. Die Kirche wurde mit den Geldern errichtet, die gesammelt wurden, nachdem der Kommandant der adriatischen Flotte Petar Superancio nach Schiffbruch im Hafen von Hvar aus dem Schiffswrack gerettet wurde. Den Bau möglich machten die Spenden von Offizieren venezianischer Galeeren in Dalmatien und Beiträge von Bürgern aus Dankbarkeit Unserer Lieben Frau der Barmherzigkeit.
Veći dio samostana završen u 16., a stambeni dijelovi u 17. stoljeću. Crkva je proširivana prema sjeveru u prvoj polovini 16. st. Nadogradnja (liniju razdvajanja) još se uvijek jasno vidi na fasadi (slika 1). Na pročelju je sačuvana lavova glava (slika 2) na bivšem rubu sjevernog zida.
Der größte Teil des Klosters wurde im 16. Jahrhundert und die Wohngebiete im 17. Jahrhundert fertiggestellt. Die Kirche wurde in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts nach Norden erweitert. Die Anbau (Trennfuge) ist in der Fassade noch deutlich zu erkennen (Bild 1). An der Fassade ist an der ehemaligen Kante zur Nordwand ein Löwenkopf (Bild 2) erhalten.
Asimetrične je gradnje sa gotičkim prozorima i renesansnim lukovima. Ograda svetišta je vjerojatno iz kapele sv. Križa. U izvornom su obliku: svod, prozor lijevo od velikog oltara, rozeta i ulaz u crkvu koje je sjajna renesansa. U luneti glavnog portala postavljen je 1465.-1471. godine Gospin kip sdjetetom, rad Nikole Firentinca. Godine 1471. sazidan je velik oltar i dva mala pod orguljama, a same orgulje 1599. godine. Godine 1536. izgrađen je sjeverni kapelom Sv. Križa.
Der Bau ist asymmetrisch mit gotischen Fenstern und Renaissance-Bögen. Die Altarschranke stammt wahrscheinlich aus der Kapelle zum hl. Kreuz. In ihrer ursprünglichen Form sind erhalten: Gewölbe, die Fenster links vom Hochaltar, die Rosette und der Eingang zur Kirche. Dieser ist eine prächtige Renaissancearbeit. In der Lünette des Hauptportals befindet sich eine Statue der sitzenden Madonna aus den Jahren 1465 – 1471, eine Arbeit des Nicholas von Florenz. Im Jahr 1471 wurde der große Altar und zwei kleine Altäre unterhalb der Orgel errichtet. Die Orgel selbst stammt aus dem Jahr 1599. Im Jahre 1536 wurde die Nordkapelle zum hl. Kreuz angebaut.
Klesar Frane Zivković, koji je 1576. g. isklesao bočna vrata crkve, je 1593.g. darovao dvije mise u crkvi Gospe od Navještenja (spomen ploča).
Der Bildhauer Frane Zivković der im Jahr 1576 die Seitentüre der Kirche schuf, stiftete im Jahr 1593 in der Kirche Unserer Lieben Frau von der Verkündigung zwei Messen (Gedenktafel).
Humanist, dominikanac fra Vinko Pribojević je u govoru o Slavenima 1525. rekao da se u franjevačkom samostanu “posebno štuje čudotvorna slika Majke Božje” i da je “lijep, prostran i na glasu brojnim i uzornim redovnicima”. O crkvi kao svetištu pomoraca veli: “Često vidjeh onu luku u zoru bez lađe, a uvečer istoga dana nabrojih u njoj 20-30 velikih brodova.” Alžirski su gusari (oko 80 lađa) 17. kolovoza 1571. orobili i zapalili grad i samostan (spomen ploča).
Der Humanist und Dominikaner Vinko Pribojević sagt in einer Rede über die Slawen im Jahr 1525, dass im Franziskanerkloster „besonders das Gnadenbild der Madonna verehrt wird“, und das Kloster „schön, geräumig, und der Ruf der Mönche beispielhaft“ sei. In der Kirche die als Seefahrerzuflucht galt sagte er: „Ich sah oft, dass der Hafen in der Morgendämmerung noch ohne Schiffe war, jedoch am Abend desselben Tages habe ich dann 20-30 große Schiffe gezählt.“ Algerischen Piraten (etwa 80 Schiffe) raubten und plünderten am 17. August 1571 und zündeten Stadt und Kloster an (Gedenktafel).
Crkva ima sedam oltara. Poliptih velikoga oltara, naslikao 1583.g. Francisco de Santa Croce (1516. do 1584. godine) ima dvanaest slika: po šest velikih na platnu i malih na drvu. Središnja prikazuje sv. Franju na brdu savršenstva između sv. Antuna Padovanskoga i sv. Bernardina Sijenskoga. U gornjem dijelu su anđeli koji pridržavaju pozlaćeni okvir sa dvije slike u drvu (Marija s Djetetom Isusom i raspeti Spasitelj). Ovaj okvir zatvara slika pokrovitelja crkve (na drvu, autor nepoznat). Kasnije je obložena zavjetnim darovima. Sa strane dolje su još dvije: sv. Stjepan zaštitnik otoka i sv. Petar (lijevo) te sv. Andrija zaštitnik ribara i sv. Jeronim zaštitnik Dalmacije i Provincije (desno). Gore lijevo su sv. Jelena Križarica, po tradiciji rodom s Brača i sv. Lucija, a desno sv. Klara i sv. Katarina. Na dnu poliptiha je svetohranište između dvaju anđela.
Die Kirche besitzt sieben Altäre. Das Polyptychon des großen Altars wurde 1583 von Francisco de Santa Croce (1516 bis 1584): gemalt. Es hat zwölf Gemälde: sechs große auf Leinwand und sechs kleine auf Holz gemalt. Im Zentrum ist das Bild des hl. Franziskus am Berg der Vollkommenheit zwischen dem hl. Antonius von Padua und dem hl. Bernhard Sijenskog. Im oberen Teil sind Engel die einen vergoldeten Rahmen mit den Gemälden der hl. Maria mit dem Jesuskind und dem Kreuz des Erlösers halten. Der Rahmen wird mit dem Bild des Kirchenpatrons geschlossen (auf Holz gemalt, der Künstler ist unbekannt). Es wurde später mit Votivgaben überzogen. Die Bilder auf der unteren Seite: Der hl. Stefan, der Schutzpatron der Insel und der hl. Petrus (links) sowie der hl. Andreas der Schutzpatron der Fischer und der hl. Jerolim, der Beschützer von Dalmatien (rechts). Oben links sind die hl. Jelena Križarica, traditionell aus Brač und die hl. Luzia und rechts die Heiligen Klara und Katharina. Am Fuß des Polyptychons befindet sich der Tabernakel zwischen zwei Engeln.
Lijevo od ulaza je oltar s triptihom (Francesco de Santa Croce): Majka Božja s Djetetom (Gospa od Porođenja) te sv. Ivan Krstitelj i sv. Jeronim. Tu je i oltar od pozlaćenog drveta sa slikom sv. Didaka u razgovoru sa sv. Franjom (bez oznake autora). Iza ovog je oltar (iz novijeg doba) sa kipom sv. Antuna.
Links des Eingangs ist der Altar mit einem Triptychon (Francesco de Santa Croce): Mutter Gottes mit Kind (Unsere Liebe Frau der Niederkunft) sowie die Heiligen Johannes der Täufer und Hieronymus. Weiters ein vergoldeter Holzaltar mit einem Bild des hl. Didak im Gespräch mit dem hl. Franziskus (ohne Signatur). Dahinter steht der Altar (aus der Neuzeit) mit der Statue des hl. Antonius.
Desno od ulaza je oltar od pozlaćenog drveta sa slikom stigmatizacije sv. Franje i simboli iz Sv. pisma koji se odnose na Imakulatu (na polusvodu oltara) a ispred slike Imakulate je slika bizantske Bogorodice s grčkim natpisom: HE ELPIS TON APEISMENOON (= Nada beznadnih), sa zavjetnim darovima. Uz oltar je bila povezana bratovština. Pala nema oznake autora (pripisuje se F. de Santa Croce). Zatim je oltar Bezgrješnoga Začeća s poliptihom od osam slika na drvu Jakov Palma mlađi iz 1617. Ovaj posljednji dobar slikar sjajnoga doba mletačkoga slikarstva (1554. do 1632.) ukrasio je duždovu palaču u Veneciji mnogim remek djelima. Na slici u sredini je Imakulata, na manjima su dva proroka i sv. Franjo, te ostali starozavjetni proroci koji su govorili o Bogorodici.
Rechts vom Eingang befindet sich ein vergoldeter Holzaltar mit einem Bild der Stigmatisierung des hl. Franziskus und Symbole des Heiligen. Ein Schreiben der sich auf die unbefleckte Empfängnis bezieht (in der unteren Hälfte des Altars). Vor dem Bild der Immaculata ist das Bild der byzantinischen Madonna mit der griechischen Inschrift: HE ELPIS TON APEISMENOON (= Hoffnung auf Zufriedenheit), mit Votivgaben. Mit diesem Altar bestand eine Bruderschaft. Das Werk hat keine Signturen (zurückzuführen wahrscheinlich auf F. de Santa Croce). Dann der Altar der Unbefleckten Empfängnis mit Polyptychon mit acht Gemälden auf Holz des Jakob Palma des Jüngeren aus dem Jahr 1617. Dieser letzte gute Maler der großen Epoche der venezianischen Malerei (1554 bis 1632) hat den herzoglichen Palast in Venedig mit vielen Meisterwerken geschmückt. Auf dem Bild in der Mitte ist die Immaculata, auf den kleineren sind zwei Propheten und der hl. Franziskus und andere Propheten des Alten Testaments, die über die Jungfrau Maria sprachen.
Najvrjedniji je oltar u kapeli sv. Križa. Slika prikazuje Spasitelja na križu uz koji stoje: Majka Božja, sv. Ivan evanđelist, sv. Jelena križarica, sv. Antun i rimski vojnik. Autor slike je Jakov de Ponte, zvanoga Bassane (I510. do 1592. godine).
Der wertvollste Altar in der in der Heiligen-Kreuz-Kapelle. Sein Bild zeigt den Erlöser am Kreuz bei dem stehen: Die Mutter Gottes, Johannes der Evangelist, die hl. Helena Križarica, der hl. Antonius und römische Soldaten. Der Maler des Bildes ist Jakob de Ponte, genannt Bassano (I510 bis 1592).
Cijelu zapadnu stranu pjevališta pokrivaju slike Muke Isusove od Martina de Benedictis (Hvaran Martin Benetević, pisac „Hvarkinje“, orguljaš katedrale u Hvaru), iz 1599. godine. Prvotni drveni kor u prezbiteriju izgorio je 1571., a 1583. izrađen je sadašnji (majstori Franjo Goccić iz Korčule i Antun Špije iz Zadra) troškom patricijskih obitelji iz Hvara.
Auf der gesamten Westseite des Chores finden sich Bilder der Passion Jesu von Martina de Benedictis (Martin Benetević aus Hvar, Schriftsteller von „Hvarkinja“ und Organist in der Kathedrale von Hvar) aus dem Jahr 1599. Das erste Holzchor im Presbyterium brannte im Jahr 1571 ab, und wurde im Jahr 1583 auf Kosten der Patrizierfamilien aus Hvar wieder errichtet (Meister Franjo Goccić aus Korcula und Antun Špija aus Zadar).
U crkvi su grobovi obitelji i bratovština. U onoj obitelji Lučić (u sredini ispod glavnoga oltara) je ukopan i pjesnik Hanibal (oko 1485-1553), te obitelji Kačić (1637.), od kojih je jedan (pred Turcima došao ovamo 1606.) bio zapovjednik mletačkih četa na Hvaru. Ostalo su grobnice starih građanskih hvarskih obitelji: Lezinović (sa Brača), Koludrović, Stefani i Valdinario. U kapeli sv. Križa su grobnice obitelji Grifiko iz 1471.i bratovštine sv. Križa.
In der Kirche sind die Gräber der Familien der Bruderschaften. Im Grab der Familie Lučić (in der Kirchenmitte unter dem Hauptaltar) ist der Dichter Hanibal (um 1485-1553) begraben weiters die Familie Kačić (1637), von denen einer im Jahr 1606 der Befehlshaber des venezianischen Einheiten auf Hvar gegen die Türken war. Weiters finden sich die Überreste der Grabstütten von alten Hvarer Bürgerfamilien: Lezinovic (von Brac), Koludrović, Stefani und Valdinario. In der Heiligen-Kreuz-Kapelle sind die Gräber der Familien Grifiko aus dem Jahr 1471 und der Bruderschaft vom hl. Kreuz.
U crkvi su i dvije spomen ploče: u čast Ursule, žene Franje Kontarinija, hvarskoga kneza (na zidu do propovjedaonice, podigla općina) i kneza Petra Semitekolija koji je uspostavio mir između plemića i pučana (na ulazu u kapelu sv. Križa, iz 1612).
In der Kirche gibt zwei Gedenktafeln. Eine zu Ehren der Ursula, der Frau von Franjo Kontarini, des Fürsten von Hvar (errichtet an der Wand zur Kanzel durch die Gemeinde) und die Zweite des Fürsten Petar Semitekoli, der im Jahr 1612 Frieden schaffte zwischen Adel und Bürger (am Eingang zur Heiligen-Kreuz-Kapelle).
Zvonik crkve Sv. Marije od Milosti
Zvonik crkve Sv. Marije od Milosti – sa zvonikom basilike Sv. Stjepana, zvonikom crkve sv. Marka i zvonikom bivše crkve sv. Venerande (nažalost, više ne postojeći) – spada u najljepše spomenike renesanse XVI.st. u Dalmaciji.
Turm der Kirche der heiligen Maria der Barmherzigkeit
Der Glockenturm der Kirche der heiligen Maria der Barmherzigkeit zählt mit dem Turm der Basilika zum hl. Stefan, dem Turm der Kirche Sv. Marka und dem (leider nicht mehr vorhandenem) Turm der ehemaligen Kirche sv. Venerande, zu den schönsten Denkmälern der Renaissance des 16. Jahrhunderts in Dalmatien.
Izgradnja zvonika crkve franjevačkog samostana počela je 1489. godine. Glavni graditelj bio je Korčulani Markč Andrijic. Zvonik je 1507. godine završio njegov brat Blaž, Nikola i Franjo Španić i radionica.
Der Bau des Glockenturms wurde im Jahr 1489 begonnen. Der Baumeister war der Korculaner Marko Andrijić. Fertiggestellt wurde der Turm im Jahre 1507 durch seinen Bruder Blaž und dessen Werkstätte.
Linkovi / Links
Franjevačkog samostana / Franziskanerklosters
Spomen ploča »Ploča nad vratima zvonika« / Gedenktafel über der Kirchturmtüre
Natpis »iznad vratima zvonika« / Inschrift über der Türe zum Glockenturm
Reljef u luneti portala crkve sv. Marije (Gospa od Milosta) / Relief in der Lünette der Kirche zur hl. Maria (Mutter der Barmherzigkeit)