HVAR – Reljef »U luneti portala crkve sv. Ivana«


Ime / Name
Reljef »U luneti portala crkve sv. Ivana« / Relief in der Lünette des Portals zur Kirche des hl. Johannes

Code: HV-IR-07                                       


Adresa / Adresse
Grad Hvar, Ulica Duha Svetoga 4, crkva Sv. Ivana

Lokacija / Position
Latitude: N 43,17300°   Longitude: E 16,44297°
Visina / Höhe: 12 m

Katastarska čestica / Grundstücke
*137/1

Datum snimanja / Erfassungsdatum
22.02.2018 09:44:00


Informacije

Restauracija reljefa koji se nalazio na kući Bracanović- Šorga (sada vl. Antonić), a za koji se pretpostavlja da se izvorno nalazio u luneti portala crkve sv. Ivana u predjelu Groda i koji vjerojatno predstavlja Oplakivanje Krista dio je konzervatorsko-restauratorskih radova na kamenoj plastici spomenute crkve.

Stupanj zaštite / Schutzstellung
Z-6710


Info

Die Restaurierung des Reliefs das sich im Haus Bracanović- Šorga (heute Antonićs) befand und ursprünglich in der Lünette des Portals der Kirche sv. Ivan in Groda war, zeigt wahrscheinlich die Segnung Christi und ist Teil der Restaurierungsarbeiten der Steinplastiken der Kirche.

U razdoblju od travnja do kolovoza 2017., Ozren Radovanović restaurator kamena, konzervatorica-restauratorica, izveli su konzervatorsko-restauratorske radove na reljefu: izrađene su laboratorijske analize sastava materijala, desalinizacija reljefa, lasersko čišćenje, sanacija lomova, domodelacija nedostajućih površina, izrada potporne konstrukcije te montaža reljefa na portal crkve sv Ivana.

In der Zeit von April bis August 2017 führte der Stein- und Konservierungsrestaurator Ozren Radovanović, Konservierungs- und Restaurierungsarbeiten am Relief durch: Laboranalysen der Zusammensetzung des Materials, Entsalzung des Reliefs, Laserreinigung, Bruchreparaturen, Abbruch von Fehlflächen, Errichtung von Tragwerken und schließlich Einsetzung des Reliefs am Portal der Kirche Sv. Ivan.

Sve rekonstrukcije izvedene su smjesom umjetnog kamena koji mehaničkim fizikalnim i kemijskim svojstvima odgovara kamenu. Površina lomova domodelirana je tako da prati postojeću formu. Nedostajući dijelovi reljefa modelirani su plošno. Prostor pri vrhu luka, gdje je nedostajao veći dio površine ojačan je armaturom od prokromske šipke savinute prema liniji luka. Zbog jasnije čitljivosti forme lice Krista je također domodelirano, ali se zbog nedostatka pouzdanih podataka nije izvela potpuna domodelacija. Lice je modelirano jednostavno, izveden je samo osnovni oblik lica u odgovarajućem položaju. Sve domodelirane površine obrađene su klesarskim alatima i tonirane prema okolnoj površini.

Alle Rekonstruktionen wurden mit einer Mischung aus Kunststein gemacht, die den mechanischen physikalischen und chemischen Eigenschaften des Steins entspricht. Die Fläche der Frakturen ist so gestaltet, dass sie der bestehenden Form folgt. Fehlende Reliefpartien wurden flach modelliert. Der Bereich an der Bogenspitze, wo der größte Teil des Reliefs fehlte, wurde durch einen verchromten gebogenen Stab verstärkt. Um das Antlitzes Christi klar zu erkennen, wurde es zwar gewölbt, aber aufgrund fehlender zuverlässiger Daten nicht vollständig nachmodelliert. Das Gesicht wurde einfach modelliert, nur die Grundform des Gesichts in der entsprechenden Position wurde hergestellt. Alle gewölbten Oberflächen wurden mit Steinwerkzeugen behandelt und entsprechend der umgebenden Oberfläche getönt.

Na pozadinu reljefa nanesen je materijal korišten za domodelaciju nedostajućih elemenata. Na žbuku  je zalijepljena mrežica za žbukanje koja ima funkciju pridržavanja elemenata. Na ovaj način, debljina reljefa je manja, a cijela konstrukcija je jednostavnija i laganija. Mrežica je također dovoljno elastična zbog čega neće prouzročiti nova puknuća.

Auf der Rückseite des Reliefs wurde Material abgetragen und für die Modellierung fehlender Elemente verwendet. Dann wurde in ein Mörtelbett ein Gitter geklebt, das die Funktion hat, alle Elemente zusammen zu halten. Auf diese Weise wurde das Relief dünner und die gesamte Konstruktion einfacher und leichter. Das Gitter ist auch elastisch genug, um keinen neuen Bruch zu verursachen.

Reljef je montiran na odgovarajuće mjesto u luneti nakon što je pozadina lunete ožbukana (zid crkve), a lomovi na luku lunete sanirani. Reljef je odmaknut od zida crkve zbog vizualnog dojma, prostor između zapunjenje mortom.

Das Relief wurde anschließend an der vorgesehenen Stelle in der Lünette befestigt, nachdem der Hintergrund (Wand der Kirche) verputzt und die Bruchstellen des Lünettenbogens repariert waren. Das Relief wurde wegen des visuellen Eindrucks von der Kirchenwand etwas abgerückt und der Raum dazwischen mit Mörtel verfüllt.

Iako su izvedeni minimalni konzervatorsko-restauratorski radovi sanacije razlomljenih elemenata i domodelacije nedostajućih površina čitljivost prizora je velikim dijelom vraćena. Potpuna domodelacija pojedinih dijelova likova (lica, draperije) nije izvedena

Obwohl nur minimale Konservierungs- und Restaurierungsarbeiten wie die Reparatur der gebrochenen Elemente und die Füllung fehlender Oberflächen durchgeführt wurden, ist die Lesbarkeit der Szenen weitgehend wiederhergestellt. Die vollständige Modellierung sämtlicher Teile und Charaktere (Gesichter, Draperien) wurde nicht durchgeführt.

Prema ikonogra fskim principima, može se pretpostaviti da reljef prikazuje Oplakivanje Krista, ali moguće je i prizor Polaganja u grob. U prvom planu kompozicije horizontalno je položeno tijelo Isusa Krista. Tijelo je nago, u struku prekriveno platnom. S lijeve strane glavu Krista pridržava lik (Bogorodica?) kojemu nedostaje glava. Neobično je da glava i da postoji ne bi stala u polukružni okvir lunete. Prsa Krista naslonjena su na postolje prekriveno draperijom. U središtu kompozicije nalaze se tri lika, prilično cjelovita, čija su tijela prekrivena draperijom. Likovi su u luku nagnuti nad tijelom Krista. Krajnji desni pridržava Krist ove noge i stopala. Moguće je primijetiti da su smješteni u sjedećem položaju. U krajnjem desnom dijelu prizora nejasno je isklesana i erodirana površina koja predstavlja grb ili štit (slično anđelu sa štitom na reljefu portala franjevačkog samostana u Hvaru) kojemu se raspoznaju samo konture, površina djeluje izrazito erodirano, otklesano ili nedovršeno.

Gemäß den ikonischen Prinzipien wird angenommen, dass das Relief den Segen Christi darstellt, aber es könnte auch die Grablegung darstellen. Im Vordergrund der Komposition liegt horizontal der Leib Jesu. Der Körper ist mit Leinen bedeckt. Auf der linken Seite stützt den Kopf Christi eine Person (die Jungfrau Maria?), der der Kopf fehlt. Es ist seltsam, dass der Kopf nicht im halbkreisförmigen Lünettenrahmen ist. Das Kinn Christi liegt auf einem mit Vorhängen bedeckten Podest. Im Zentrum der Komposition stehen drei Figuren, deren Körper mit einem Umhang bedeckt sind. Die Personen im Bogen lehnen sich über den Leib Christi. Der am rechten Ende hält Christi Beine und Füße. Es kann sein, dass sie sich in einer sitzenden Position befinden. Ganz rechts ist die Szene unklar und die Oberfläche erodiert und dürfte ein Wappen oder Schild (wie der Engel mit einem Schild auf dem Relief des Portals des Franziskanerklosters in Hvar) darstellen. Man kann nur die Kontur erahnen, die Oberfläche ist extrem erodiert oder unvollständig.

Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske br. 01/2016. Datum tiskanog izdanja: 4.4.2016. Broj registra Z-6710

Register der Kulturgüter der Republik Kroatien Nr. 01/2016, Veröffentlichungsdatum: 4.4.2016. Registriernummer Z-6710

natrag na vrh / Seitenanfang


Linkovi / Links

Crkva sv. Ivana / Kirche des hl. Johannes
Reljef »U luneti portala crkve sv. Ivana« / Relief in der Lünette des Portals zur Kirche des hl. Johannes