STARI GRAD – Informativna ploča »Jadasinski put«

Ime / Name
Informativna ploča »Jadasinski put« / Infotafel Weg der Jadasiner

Code: SG-IP-10                                       


Adresa / Adresse
Stari Grad, Polje / Stari Grader Ebene

Lokalna položaj / Position
Latitude: N 43,17593°   Longitude: E 16,60765°
Visina / Höhe: 33 m

Zemljište / Grundstücke
4123

Datum snimanja / Erfassungsdatum
01.10.2013 15:00:00


Informacije

U Starome Gradu pronađena je baza spomenika (tropaion) u koju je uklesan natpis koji slavi pobjedu Farana nad Jadasinima: Farani od Jadasina i saveznika oružje (osvojili). Postoje dva tumačenja ovog najstarijeg zabilježenog povjesnog događaja s područja Hvarske. Mnogi su ga znastvenici povezali s velikim sukobom između grka i ilirskih plemena 384/3. pr. Kr., no vjerojatnije je da su Farani u drugoj polovici IV. st. pr. Kr. odbili napad liburnskog plemena Jadasina koji su živjeli u okolici Jadera (današnjeg Zadra). Spomenik se nalazi u Arheološkom muzeju u Zagrebu, a kopija se može vidjeti u Muzeju Dominikanskog smostana u Starom Gradu. Put vodi lokalitetu Purkin kuk, na kojem se nalaze ostaci prapovijesne gomile i grčke utvrde.

Zaštitni položaj / Schutzstellung


Info

In Stari Grad wurde der Sockel eines Denkmals (tropaion) mit einer eingravierten Inschrift gefunden, in der ein Sieg der Faraner über Jadasina gefeiert wird: Die Farani (eroberten) von den Jadasinern und Verbündeten Waffen. Es gibt zwei Deutungen des ältesten überlieferten historischen Ereignisses von Hvar. Viele Wissenschaftler verbinden es mit dem großen Konflikt zwischen griechischen und illyrischen Stämmen im Jahr 384/383 v. Chr. wahrscheinlicher ist aber, dass die Farer in der zweiten Hälfte des 4. Jh. v. Chr. den Angriff des liburnischen Stammes Jadasina abwehrten, der um Jadera (heute Zadar) lebte. Das Denkmal befindet sich im Archäologischen Museum Zagreb, eine Kopie kann man im Museum des Dominikanerklosters Stari Grad sehen. Der Weg führt nach Purkin kuk, auf dem sich die Reste eines prähistorischen Hügels und griechischen Bauwerks befinden.

O osnutku Farosa piše Diodor, grčki  povjesničar sa Sicilije, koji je pisao u 1. stoljeću prije Krista, i koji je jedini antički pisani izvor vezan uz datum osnivanja parske kolonije i događaja koji su se odigrali nedugo zatim. U 15. knjizi svoje Univerzalne povijesti (Bibliotheke historike) on daje prikaz aktivnosti Dionizija Starijeg iz Sirakuze, najmoćnijeg tiranina na Sredozemlju u kasnom 5. i u prvoj polovini 4. stoljeća prije Krista. On piše: Dok  se to događalo (tj. kad se Dionizije Stariji udružio s Mološanima i Ilirima u Epiru u zapadnoj Grčkoj, op. p.), Parani prema nekom proročanstvu poslaše koloniju na Jadran, osnovavši je na otoku zvanom Faros, u suradnji  s tiraninom Dionizijem (XV, 13, 4). Diodor nastavlja: Na kraju godine (384. pr. n. e., op. p.), u Ateni je arhont bio  Diotrephes, a u Rimu  su  za konzule izabrani Lucije Valerije i Aulus Marius, a u Eleji je  proslavljena 99. olimpijada, ona u kojoj je Dikon iz Sirakuze osvojio «stadion». Za to vrijeme (384. pr. n. e., op. p.) su Parani koji su naselili Faros dopustili barbarima na otoku da  nesmetano ostanu na veoma  utvrđenom mjestu, dok su oni utemeljili grad na moru i obzidali ga. Kasnije, barbari s otoka nisu podnosili nazočnost Grka i pozvaše Ilire s kopna nasuprot otoku.Njih više od  deset tisuća prijeđe na Faros s mnogo malih brodova, poduzeše napad i pobiše mnogo od Grka. No namjesnik  Lisosa (danas Lješ u Albaniji), postavljen od  Dionizija, zaplovi  s večim brojem trirema protiv ilirskih brodica;  i jedne potopi, druge zarobi, pobivši više od pet tisuća barbara, zarobivši pak oko dvije tisuće (15,14, 1-2).

Die Gründung von Pharos beschreibt der griechische Historiker Diodor aus Sizilien, der im 1. Jh.v.Chr. Das ist die einzige alte schriftliche Quelle die mit dem Datum der Gründung der Kolonie und den Ereignissen die kurz danach stattfanden verbunden ist. Im 15. Buch seiner Universalgeschichte (Bibliothek Historiker) gibt er einen Überblick über die Aktivitäten des Dionysius des Älteren von Syrakus, dem mächtigsten Tyrannen im Mittelmeer im späten 5. und der ersten Hälfte des 4. Jahrhunderts vor Christus. Er schreibt: Während dies geschieht (.. Also wenn Dionysius der Ältere eine Partnerschaft mit den Mološanier und Illyrer in Epirus in Westgriechenland eingeht, op. p.), schickten die Paraner sich an, nach einer Prophezeiung eine Kolonie in die Adria zu gründen, Pharos genannt, in Zusammenarbeit mit dem Tyrann Dionysiusus (XV, 13, 4). Diodor erzählt weiter: Am Ende des Jahres (384 v.Chr. op. p.), war in Athen der Archon Diotrephes, in Rom waren die Konsuln Lucius Valerius und Aulus Marius gewählt und Gelees feierte die 99. Olympiade, eine, in der Dikon aus Siracusa das „Stadion“ gewann. Während dieser Zeit (384 v.Chr. op. p.) siedelten die Paraner auf Pharos und erlaubten den Barbaren auf der Insel auf einen sehr festen Platz ungestört zu bleiben, während sie die Stadt am Meer gründeten und sie befestigten. Später tolerierten die Barbaren der Insel nicht mehr die Anwesenheit der Griechen und riefen Illyrer vom dem Festland gegenüber der Insel. Mehr als zehntausend setzten mit vielen kleinen Booten nach Faros über, griffen an und töteten viele der Griechen. Aber der von Dionysius eingesetzte Gouverneur Lisos (heute Lješ in Albanien) segelte mit einer größeren Anzahl Galeeren gegen die illyrischen Boote, die sie zum Teil versenkten, oder kaperten. Sie töteten mehr als fünftausend Barbaren und fingen ungefähr zweitausend (15,14, 1-2).

Vrlo živi opis događaja osnivanja parske kolonije sadrži nekoliko važnih podataka. Opis navodi na to da je u početku bilo dogovora između domorodaca i Grka o mirnom osnivanju grada, a da su godinu dana kasnije domaći uvidjeli da dogovor nije bio poštivan (ili su se Grci predomislili u vezi dogovora) i zato su morali napasti novu koloniju. To također pokazuje da je postojao regionalni identitet domaćeg stanovništva, tako da su domorodci s Hvara mogli pozvati svoje susjede s kopna upomoć. Pokazuje se također da je Dionizije bio zbilja gospodar Sredozemlja u tom razdoblju i da je ta bitka bila dovoljno važna za Diodora da bi o njoj pisao tri stoljeća kasnije. Ali ono što nedostaje u zapisu jest: zašto je Dionizije pomogao Paranima da se nasele na Hvaru? Je li to bilo zbog udaljenosti kolonije od matičnog otoka – Paros je, naime, udaljen od Hvara nekih 700 nautičkih milja? Jesu li Parani odlučili da će biti bolje ako obvežu Dionizija (čiji je učitelj bio Filist, učenik Euenosa, pitagorejskog filozofa s Parosa) i ako mu plate za taj trud? Ne znamo. Arheološki nalazi, ukazuju da je bio potreban znatan novac da se izgrade gradske zidine, da se napravi točna podjela zemlje na plodnom teritoriju – hori, kako bi rekli stari Grci – i da se izgrade kule za obranu. Faros je, k tome, u samom početku svog postojanja, kovao vlastiti novac u srebru i bronci. Sve to ukazuje da je Paros mogao pokriti to ulaganje i poslati nekih 1000 svojih stanovnika na Hvar. Kao i u mnogim drugim slučajevima grčke kolonizacijske aktivnosti, došlo je do sukoba između domaćih i pridošlica, i Dionizije je to teško kaznio. Ono što također ne možemo utvrditi iz Diodorova teksta jest – gdje se nalazilo izvanredno dobro utvrđeno  mjesto, koje on spominje kao mjesto gdje su domorodci ostali nedirnuti. Mnoga su mjesta bila ponuđena kao rješenje, ali sada izgleda vjerojatnim da bi položaj današnjega grada Hvara mogao biti to izvanredno dobro utvrđeno mjesto.

Die sehr lebendige Beschreibung des Ereignisses der Gründung der Kolonien enthält einige wichtige Daten. Die Beschreibung legt nahe, dass es am Anfang eine Vereinbarung zwischen den Einheimischen und Griechen zur friedlichen Gründung der Stadt gab. Ein Jahr später erkannten die Einheimischen, dass die Einigung nicht eingehalten wurde (oder die Griechen ihre Meinung über die Verinbarung änderten) und begannen deshalb die neue Kolonie zu attackieren. Es zeigte sich auch, dass es eine regionale Identität der lokalen Bevölkerung gab, so dass die Bewohner von Hvar ihre Nachbarn auf dem Festland um Hilfe rufen konnten. Es stellt sich heraus, dass Dionysius wirklich der Meister des Mittelmeers in dieser Zeit war und dass dieser Kampf für Dioden wichtig genug war um darüber drei Jahrhunderte später zu schreiben. Was aber in der Beschreibung fehlt: Warum half Dionysius den Paranern sich auf der Insel Hvar niederzulassen? War es wegen der Entfernung der Kolonie von der Hauptinsel Paros – in der Tat sind das rund 700 nautische Meilen? Haben die Parani entschieden, dass es besser wäre, wenn sie Dionysius (dessen Lehrer Filist war, ein Schüler des Euenosa dem pythagoreischen Philosophen aus Paros) für diesen Aufwand bezahlen? Wir wissen es nicht. Archäologische Funde zeigen, dass es erhebliche Geldmittel brauchen würde, um die Stadtmauer zu bauen und eine exakte Landteilung in fruchtbares Gebiet – Hori, wie die alten Griechen zu sagen -zu vollziehen und Türme zur Verteidigung zu bauen. Außerdem prägte Faros zu Beginn seine Münzen in Silber und Bronze selbst. All das zeigt, dass Paros diese Investition abdecken und etwa 1000 Einwohner nach Hvar schicken konnte. Wie in vielen anderen Fällen griechischer Kolonisation gab es Konflikte zwischen dem Einheimischen und Zuwanderern, und Dionysius bestrafte dies streng. Was auch nicht aus Text des Diodor hervorgeht ist jener Ort an dem die Einheimischen in Frieden gelassen wurden. Viele Orte wurden als Lösung angeboten, aber es ist wahrscheinlich, dass es die heutigen Stadt Hvar, ein außergewöhnlich gut befetigter Ort sein könnte.

Slika gore desno:

Natpis iz Farosa koji govori o pobjedi Farana nad Jadasinima i njihovim saveznicima, IV. stoljeće prije Krista.

Bild rechts oben:

Die Inschrift aus Faros, die vom Sieg Farans über die Jadasier und ihre Verbündeten spricht, IV. Jh.v.Chr.


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